Proyecto / Project

TÍTULO EN ESPAÑOL

JÓVENES EUROPEOS COOPERAN PARA AFRONTAR LOS GRANDES RETOS DEL FUTURO

ENGLISH TITLE

YOUNG EUROPEANS COOPERATE TO FACE THE CHALLENGES OF THE FUTURE

RESUMEN

Proyecto multidisciplinar de las áreas de Geografía e Historia, Biología y Geología, Filosofía, Lengua Española, Lengua Inglesa y Tecnología.

Consiste en investigar los cambios sociales, económicos y climáticos en la región de Baja Silesia en Polonia y en la isla canaria de Fuerteventura y comparar su repercusión en el medio natural.

Pretendemos crear una actitud abierta, interesada y consciente de los grandes temas locales y globales en esta generación de jóvenes.

La cooperación ayudará al alumnado a alcanzar un sentido de la ciudadanía europea basada en el entendimiento y el respeto por la diversidad multicultural y por los procesos ecológicos.

Tendrán la oportunidad de mejorar sus destrezas en el uso de la lengua inglesa y de las nuevas tecnologías, así como de aprender, a nivel básico, la lengua polaca.

El alumnado participará en la planificación y organización de la mayoría de las actividades. Trabajarán en parejas y en grupos cooperativos, incluso formados por miembros de ambas instituciones. Habrá clases virtuales, conferencias de audio y vídeo, chats, podcastings, presentaciones en ppt, etc.

Todos los resultados serán expuestos en el blog del proyecto y serán difundidos en toda la comunidad escolar y local.

OBJETIVOS

  • Motivar a los alumnos a aprender idiomas extranjeros, haciéndolos conscientes de su importancia
  • Comprender y analizar los actuales problemas globales como la migración y los cambios climáticos mediante la investigación para desarrollar una perspectiva global, aprender habilidades de pensamiento crítico y estimular a tomar acción personal
  • Mejorar las habilidades comunicativas y el desarrollo de herramientas de las TIC
  • Saber organizar y compartir tareas y trabajar en equipo y en colaboración con las escuelas asociadas
  • Crear lazos entre los socios e intercambiar experiencias personales entre el profesorado y alumnado
  • Aumentar la consciencia sobre las características que definen nuestra identidad y compartirla con gente de otro país y mostrar respeto y tolerancia a las diferencias y similitudes.

LOS PRINCIPALES TEMAS A TRATAR

1. Las migraciones y el desarrollo social y económico.

2. Los cambios climáticos y su impacto sobre el medio ambiente de las dos regiones – La Baja Silesia, Polonia y Fuerteventura, Islas Canarias.

3. La ciudadanía europea basada en la comprensión y el respeto de la diversidad multicultural y los procesos ecológicos.

One response to “Proyecto / Project

  1. …kilka słów o projekcie …
    Młodzi Europejczycy w obliczu wyzwań przyszłości
    2009-1-ES1-COM07-10694 2
    Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2009/2010 Gimnazjum nr 3 rozpoczęło realizację projektu multidyscyplinarnego zatytuowanego ”Młodzi Europejczycy w obliczu wyzwań przyszłości”, którego treści dotyczą historii, geografii, edukacji środowiskowej, języków ojczystych, języka angielskiego a także nowoczesnych technologii informatycznych.
    Podstawowym celem naszego projektu jest określenie wpływu zmian socjalnych, ekonomicznych i klimatycznych na środowiska dwóch regionów Dolnego Śląska w Polsce i Fuerteventura na Wyspach Kanaryjskich. Wierzymy, że realizacja zaplanowanych działań pozwoli wykreować w pokoleniu Młodych Europejczyków postawę ludzi otwartych, ciekawych i zainteresowanych sprawami środowiska lokalnego i globalnego. Postrzegamy nasze partnerstwo jako projekt wielodyscyplinarny łączący takie obszary jak historia, geografia, języki ojczyste, język angielski oraz nowoczesne technologie informatyczne. Podjęta współpraca pozwoli nam umocnić w nas poczucie przynależnosci do wspólnej Europy, oparte na zrozumieniu i poszanowaniu różnorodności multikulturowych i procesów ekologicznych. Każdy z partnerów dokona badań dotyczących wzrostu lub spadku populacji, wpływu imigracji lub emigracji na sytuację socjalną i ekonomiczną, poziomu warunków socjalnych i innych czynników na środowisko lokalne. Każda ze szkół zbada wpływ zmian klimatycznych na lokalne i globalne środowisko. Uczniowie będą mieli możliwość zarówno doskonalić umiejetności językowe, jak i te z zakresu wykorzystania nowoczesnych technik informatycznych, dodatkowym atutem będzie szansa nauczenia się podstaw języków ojczystych szkół partnerskich. Młodzież zostanie włączona do procesu planowania większości podejmowanych działań. Będziemy doskonalić pracę w grupach międzynarodowych. Odbędą się wirtualne lekcje, konferencje video i audio, czaty etc.
    Najistotniejsym jednak pozostaje fakt, że w ramach realizacji projektu uczniowie obydwu szkół będą mieli okazję poznać się osobiście podczas dwu-tygodniowych wizyt w IES Puerto del Rosario, Fuerteventura oraz Gimnazjum nr 3 w Oleśnicy.
    Efekty naszych działań będą widoczne na stronie internetowej a także wirtualnym blogu, rejestrującym realizację wspólnego przedsięwzięcia.

    Cele Projektu

    · dostarczanie bodźców motywujących młodzież do nauki języków obcych,
    · rozwijanie umiejętności postrzegania perspektywy globalnej poprzez analizowanie bieżących problemów świata związanych np. z migracją ludności, zmianami klimatycznymi,
    · doskonalenie umiejętności krytycznego myślenia i motywowanie uczniów do podejmowania inicjatywy w działaniu,
    · wspieranie kompetencji medialnych i rozwijanie umiejętności komunikowania się i wymiany informacji używając nowoczesnych technik informatycznych,
    · rozwijanie umiejętności pracy w grupie ( również w środowisku międzynarodowym),
    · realizowanie elementów nauki przez zabawę poprzez współpracę z rówieśnikami reprezentującymi inną kulturę narodową,
    · nawiązanie więzi pomiędzy partnerami, wymiana doświadczeń zarówno uczniów jak i nauczycieli,
    · kształtowanie świadomości i tożsamości oraz wartości narodowych wśród uczniów,
    · zaangażowanie rodziców uczniów, instytucji i władz lokalnych w realizację projektu poprzez cykliczne spotkania, prezentacje interaktywne oraz organizowanie wspólnych przedsięwzięć,
    · rozpowszechnianie wiadomości dotyczących projektu, powstałych efektów końcowych z wykorzystaniem mediów lokalnych celem stworzenia perspektywy współpracy społeczności szkolnej i lokalnej w przyszłości,
    · wymiana doświadczeń pedagogicznych, programowych i organizacyjnych pomiędzy różnymi typami europejskich szkół celem udoskonalenia oferty edukacyjnej szkół partnerskich.

    Główne tematy i problemy:

    · wpływ zmian socjalnych , ekomonicznych i klimatycznych na środowiska dwóch regionów – Dolnego Śląska i wyspy Fuerteventura
    · tożsamość europejska oparta na zrozumieniu i poszanowaniu różnorodności multikulturowej i procesów ekologicznych,
    · wpływ emigracji, sytuacji ekonomicznej i socjalnej na status bytowy, środowisko lokalne i życie codzienne ( zatrudnienie, czas wolny, kultura i rozrywka)

Leave a comment